Te iFokus

Te

Etikettövrigt-terelaterat
Läst 640 ggr
tlover
2

Kvinnligt te?

Nu på internationella kvinnodagen så tänker man ju endel, tex på jämnställdhet, tex hur det påverkas av tillgång till rent vatten, pussyhats och normer.

Finns det tex mer kvinnliga eller tjejiga teer? Vad tror du, finns det kvinnligare teer?

l'm back

tarantass
1

Det första jag tänker är att Te i allmänhet har en viss kvinnlig kodning i vår nordeuropeiska kultur. Mer än kaffe, som också har en sådan. Båda kan också "riktiga karlar" dricka, men inte med lika mycket av kulturen omkring.

Örtte är sedan ännu ett snäpp kvinnligare kodat.

(Obs.: det jag förmodar är alltså statistiska mönster. På individ- eller bekantskapskretsnivå kan sedan variationen inom respektive kön vara enorm.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tlover
0

#1 Jo Örtte är nog snäppet kvinnligare, generellt sett. Även Grönt te eller vad tror du?

Lapsang känns däremot manligt, kanske för att det är när jag tar fram lapsang som alla karlar i publiken brukar dra en lättnads suck då jag har föreläsningar 😉

l'm back

tarantass
0

#2: ja, Grönt te är nog litet extra "kvinnligt" med sina hälsoassociationer.

Lapsang, javisst, det är ju "för starkt för mesar". Precis som whisky… :D

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Tarotstollan
0

Beroende på hur man tolkar just benämningen "Kvinnliga teer", så finns det ju s.k. "hjälpteer" för övergångsbesvär och de betecknas ju oftast som just kvinnote. Det brukar väl vara Grönt te med en massa olika kryddor och annat som skall var bra.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

tlover
0

#4 Brukar inte det vara örtteer?

l'm back

sjukkatt
0

Har inte märket Pukka (påste) någon smak för en bart kvinnor?

Om det var det du mena? :-P

tlover
0

#6 Jag tänkte mer på normer, men det är ett Örtte om inte jag minns helt galet så det skulle ju stämma in lite i det vi kommit fram till i tråden hittills

l'm back

Tarotstollan
0

#5. Antagligen.  Fast jag har sett Svart te också med den bemärkelsen men jag varken köpte eller smakade på det.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Shailina
3

jag har per i dag inte träffat mannliga "tenördar" om ni ursäktar uttrycket. De flesta karlar jag känner dricker mer än gärna Te, men har inte satt sig in i hur teer skall förvaras, hur man får Te, de tror roiboos är gjort av samma sak som vanlig Svart te och känner inte till skillnader mellan grönt, vitt och Svart te. "Te som te" typ. 
De flesta jag känner som har satt sig inn i teer, som brukar dricka Te varända dag och gärna har en enorm tesamling hemma råkar vara tjejer. 

Inte därmed sagt att inte killar kan intressera sig för Te och aldrig sätter sig in i det, men jag har bara ingen som jag känner som gjort detta :) 

På så vis kan man väl kanske säga att i våran kultur är Te en "tjej-grej"? Det kan ju ändra sig förståss.

Kanske lite utanför ämnet men… jag vart lite kluven när jag hittade "mens tea" och "womans tea" från Yogi. Jag vet inte riktig om jag tycker om könsindelning på det viset (principiellt är jag emot att dela in saker i tjej och killsaker), men på den andra sidan står det även på förpakningen att ingredienserna är nogrannt utvalda för att hälpa och stärka saker hos de olika kön. Kvinnliga cykeln för tjejerna, och stärka blodet osv. Visst, karlar har inte mens så den ser jag. Kvinnor brukar inte producera spermier heller exempelvis, så..  I och med att jag inte satt mig så mycket inn i Te och örter känner jag att jag inte kan ställa mig upp och vråla med röda strumper för att ett Te kallas ett mannste eller ett kvinnote när jag faktisk inte vet om det är en onödig könsindelning eller om det faktisk är så att teerna skall stärka saker hos de olika kön som inte finns i det andra ;) Båda smakar gott iaf!

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net