Te utan te?
Hej alla teälskare!
Jag dricker ofta Te men är egentligen inte så insatt. Dricker mest det jag får i present och det jag hittar i mataffären. Men har funderat på en sak på senaste tiden. Jag har stött på några Tesorter som fungerar som Te, men som inte innehåller teblad. T.ex. ett Te jag fick av min bror i julklapp som inte innehåller bl.a. citrongräs och frukter, eller ett som min vän köpte som endast innehåller hallon (tror dock det kallades infusion). Det jag fick av min bror är riktigt gott, älskar smaken av citrongräs. Dock tyckte jag inte att min väns hallon-"te" var så gott, det hade alldeles för mycket smak.
Men det jag undrar är om detta faktiskt är Te eller om det måste innehålla teblad för att kallas Te? Ingen viktig fråga men jag är nyfiken 🤔
För att få kallas Te så måste det innehålla blad och /eller stjälkar från camellia sinensis, tebuske (som är ett träd) allt annat är Örtte. Det som kommer från camellia sinensis är Svart te, Grönt te, vitt Te, Gult te, Oolong och Pu-erh (och även Lila te även om det inte är en egen tesort). Exempel på Örtte (som inte är riktigt te) är pepparmynta"te", kamomill"te", citrongräs"te" och "rött te" (rooibus)
l'm back
#1 Aha okej, tack för förklaringen! Det var det jag misstänkte.