Te iFokus

Te

Etikettövrigt-terelaterat
Läst 950 ggr
sp0ngeb0b
2017-04-19 08:45
1

Te onyttigt?

Jag såg en film igår. Fat, Sick And Nearly Dead heter den. Kort och gott handlar den om en kille som ändrar sin livsstil totalt - han går från ohälsosam mat och diverse hälsoproblem, till nyttig mat och i stort sett sjukdomsfri. Så på slutet är där en läkare som kommenterar och berättar om hans nuvarande levnadsvanor. Han sa då något i stil med "han dricker ingen alkohol, kaffe eller te", alltså som att det var en bra grej att utesluta dessa.

Jag vet ju att alkohol inte är så bra för kroppen, och kaffe är jag inte så insatt i. Men Te? Jag har alltid trott att Te var nyttigt för kroppen. Någon som vet hur det är? Kan det vara Tillbehör som socker, honung m.m. de menar gör Te onyttigt? Blev lite nojig då jag vill leva så hälsosamt jag kan, men dricker mängder med Te.

TatsuOni
2017-04-19 08:51
1

Som jag har förstått det så Te väldigt nyttigt (i normala mängder och utan t ex socker).

Finns ju massor med forskning som visar på fördelarna med Te. T ex att det kan skydda mot demens.

http://te.ifokus.se/discussions/58d11b3dce12c4618200430a-en-kopp-te-om-dagen-minskar-risken-for-demens?4f4fe9ebd4ebea38b20007a0-1

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

tlover
2017-04-19 08:56
3

Delvis kan det vara tillbehören (nu är Fat, sick and nearly dead australisk om jag minns rätt men i USA är majoriteten av tekonsumtionen sötat Iste tex) för socker och mjölk är ju inte de bästa matvarorna om man säger så.

Sedan så innehåller ju allt Te Koffein och Koffein är ett lite tveeggat svärd. Det är nyttigt i lagom mängd men Koffein är ändå beroendeframkallade och dessutom kan det för vissa personer (tex för personer med vissa sjukdomar, han hade ju en sjukdom) vara negativt att konsumera Koffein.

Sen finns det vissa ämnen i Te som kan störa vissa mediciner (tex k-vitamin som Te är rikt på ska man vara försiktig på att ändra då man tar Waran tex) eller vissa andra ämnen (tex garvämnen) som kan vara mindre bra vid vissa sjukdomar.

Sen är ju Te inte nyttigt om man överkonsumerar Te, det är däremot svårt om man inte tar Te som kosttillskott eller som denna kvinna dricker Te på 100-150 tepåsar om dagen.

Men Te i normala mängder om du inte är sjuk i vissa sjukdomar är bara hälsosamt.

Mer kan du läsa här

l'm back

sp0ngeb0b
2017-04-19 09:20
0

Intressant läsning! Det mesta är väl ohälsosamt i enorma mängder. Men då ska jag fortsätta dricka massor med Te!😃 Har läst en massa om hälsofördelar, speciellt om Grönt te vilket är den tesort jag dricker 95% av tiden. Tänkte också att koffeinet kanske kunde vara en problempunkt om man dricker för mycket, men då är ju kaffe en större bov. För mig som aldrig har någonting i mitt Te förutom vatten och Te är det så himla konstigt att vissa tar för givet att Te dricks med diverse Tillbehör som socker och mjölk. Tycker det är absolut godast bara som det är.

Men okej - då kan jag konstatera att Te är hälsosamt så länge det inte dricks i orimligt höga mängder.

Men en sak jag tänkte på när jag läste din text, #2. Te som tillskott? Vad är det för någonting och varför tar man det?

tlover
2017-04-19 09:33
0

#3 Eftersom Te är så nyttigt så kan man numer ta piller av koncentrerat Te att köpa på hälsokosten

l'm back

ApanAnn
2017-04-23 10:52
0

Fast koncentrerade tepiller skulle jag akta mig för. De fallen av t.ex leverproblem och förgiftningar av Grönt te har i princip bara rört kosttillskott med Te, Hellre dricka och njuta av det.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

tlover
2017-04-23 11:46
0

#5 Jo det var därför jag tog upp kosttillskott med Te i #2

l'm back

Teasenz
2017-04-24 04:46
0

Ja, sådana kommentarer kan man höra lite då och då. Tror det ofta är relaterat till koffeinhalten, som i många goda klassiska téer kan vara rätt hög. Om man då dricker en massa Te innan man går och lägger sig kan det förstås leda till sämre sömn, och dålig sömn är förstås inte bra för hälsan rent allmänt.

Så om man har sömnproblem kan det absolut vara en bra idé att undvika Te sent på kvällen. Då kanske man kan fundera på att pröva någon form av Örtte istället. Rent Örtte som inte innehåller några riktiga teblad brukar i allmänhet inte innehålla något Koffein

Sen kan man förstås ha en massa socker i sitt Te som också är onyttigt, men då är det ju sockret som är grundproblemet snarare än Te. 🙂

ApanAnn
2017-04-24 21:52
0

Fast för de som är riktigt koffeinberoende är det bättre att kanske dricka lite Te på kvällen istället för att sova taskigt pga koffeinabstinens.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!