Te iFokus

Te

Etikettrecensioner-rekommendationer
Läst 11115 ggr
Powernap
16

Bästa teerna i mataffären

Hej, Det här är mitt första inlägg på iFokus. Jag dricker mycket Te, men är inte alls någon finsmakare. 90% påse och 10% löst. Jag har några frågor nedan och vill gärna ha era tips! Vilka är bästa teerna som finns att köpa i en vanlig livsmedelsaffär? Vilka av följande märken håller god kvalitet? Lipton Lord Nelson Yogi Pukka Garant ICA Twinings Jag såg ett Earl Grey test som gjorts av Expressen där Pukka och Twinings fick dåliga betyg och Lidls Lord Nelson blev testvinnare. Borde jag ta en tur till Lidl?

[Blue_Lugia]
2

Smaken är som baken. Jag kör med Friggs.

tlover
1

God kvalité har väl ingen av dessa enligt mig men någorlunda drickbart finns det väl vissa. Friggs har något drickbart Örtte, desamma gäller Garant. Yogi och Pukka finns det också vissa som smakar ok, minns ej vilka däremot, det är så sällan jag dricker sånt.

Örtteer (även rooibos/"rött te" alltså) är det oftast minst skillnad mellan de som du köper i en bra tebutik och de som du köper i mataffären.

Men smaken är ju som den kända baken. Jag skulle testa mig fram om jag var du. En hel del av dessa finns ju på div caféer så du kan ju ha med dig ett anteckningsblock (el en app på mobilen) där du skriver vad du tycker om de teer som du testar.

Men det kan vara värt att komma ihåg att bara för att det oftast är sämre kvalité i påsteer så måste det inte vara bättre kvalité i löste, inte ens på tebutiker. Dessutom finns det fler och fler påsteer som har bra kvalité, jag tänker köpa hem en av dom tex.

Ursäkta romanen

l'm back

tlover
1

Jag har försökt att komma på vilka jag tyckte faktiskt var drickbara.

Garant - pepparmint. Såklart slår ju hemmaodlad pepparmint denna med råge men det gör ju hemmaodlad pepparmynta med alla

Friggs - grön Rooibos "exotiska frukter": minns ej exakt vad den hette men i brist på osmaksatt grön Rooibos drack jag denna och hittade inga större fel egentligen.

Pukka el Yogi (minns ej vilken tyvärr ) - Chai: Masala Chai (ofta kallat Chai på tepåsar) blir sällan dåligt trots sämre kvalité på själva teet.

l'm back

tlover
1

l'm back

tlover
1

Är det istället Grönt te som gäller så hittade jag detta test

http://www.radron.se/tester/mat-halsa--skonhet/gront-te/

l'm back

vallhund
1

Jag är väldigt förtjust i Celestial, speciellt Bengal spice o Chai, påsar utan snöre o metallklammer. Dricker ofta Yogi, deras Choco är underbar o deras olika Chai är helt OK.
Kung Markattas olika Chai o Rooibos är också njutbara.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Wony
1

Av de märken du nämner tycker jag mest om Yogi och därefter Pukka. Övriga är väl helt ok för det mesta men inget sådär superbra i min mening. Annars tycker jag att Kung Markattas Rooibos Vanilj är helt OK, och Celestials Sleepytime, dock har den blivit svår att hitta tycker jag.

Powernap
0

Tack för era svar. Vad gäller löst Te så odlar jag pepparmynta och citronmeliss i trädgården som jag sedan torkar och blandar med svart eller Grönt te. För svart påste så köper jag ofta Liptons olika sorter. (av gammal vana). Helst ska det vara starkt och bittert. Osötat, ingen mjölk. Även det som svalnat till rumstemperatur är gott. Lipton Pear&Chocolate. Yogi Te som jag gillar är choko, classic och sweet Chai. Pukka-favoriter är Three Licorice, after dinner och Cinnamon&licorice. Jag gillar det som smakar sött utan tillsatt socker. Pukka three licorice är värsta sockerchocken för mig.

vallhund
1

Tråkigt Svart te kan man låta dra med kanelstång o kryddnejlikor för att få stuns i.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

parsley
1

Pukkas röda och en del örtteer tycker jag är helt ok.

tlover
1

#8 Egenodlat Örtte är bäst 👍 Ett tips är att skaffa chokladpepparmynta, Örtte på det med lite honung smakar som after eight 😍

l'm back

Powernap
0

Tlover, Vilka fler lättodlade örter ger gott Te förutom mynta och citronmeliss? (ska också kolla frö till chokladmynta, låter smaskens)

tlover
1

Oj mentor är ju enklast att odla men det finns ju många olika sorters mynta tex de med ananas eller citronsmak så jag skulle börja där

l'm back

ApanAnn
1

Jag tycker att ICAs Te är helt ok, men jag gillar bara Earl grey och Söderblom av dem jag testat. Sist jag handlade åt jobbet provade jag Liptons pyramidpåsar och de var helt ok. Nån earl grey med mycket citrus och nåt blommigt Te. Flirty lady lipton hette nog den andra.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!