Te iFokus

Te

Etikett: te-och-hälsa
Läst 1389 ggr
Allt2
0

Matcha och bly, dricka eller kassera?

Jag har precis blivit en regelbunden Matcha drickare, köpte nyligen en ny burk på 80g. 

Efter detta har jag läst på ytterligare om detta Te och hittat att Matcha från Kina ska undvikas, på grund av att bly kan finnas i bladen. 
Det visade sig att den burken jag hade köpte kommer från just Kina.

Hur bör jag ställa mig till detta? Hade ni druckit upp det eller rent av kasserat varan? Om det hjälper är den av tesorten "camellia sinensis" 
Det tar endå ett tag att förbruka 80g á 1/2 tsk/dag.

tlover
2

Allt Te är från camellia sinensis så när det gäller det så är det ingen skillnad.(hade det inte varit camellia sinensis så hade det inte varit matcha). Det är mer växtplatsen som spelar roll. Prover görs ju på teer som importeras till Sverige men om det görs i varje batch eller inte vet jag inte tyvärr. Men om det inte är privat importerat så skulle jag nog våga dricka det personligen. Då är det större chans att det inte är över eus gränsvärden. Är det privat importerat vet jag inte om jag skulle våga däremot

l'm back

Allt2
0

#1 tack så mycket för ditt svar :) 

Privat och privat, det är importerat till ett företag här i Sverige som har  lokaler på två olika orter med asiatiska varor.