Är materialet på tekannan viktigt?
Är materialet på tekannan viktigt? Om ja, varför och vilket material ska det vara. Om Nej, även där undrar jag varför
l'm back
Ja för mig är materialet viktigt. Vilket material bestäms däremot av vilket Te som dricks.
Tex skulle jag aldrig använda en oglaserad Tekanna till smaksatt Te medan det är utmärkt till Pu-erh och Oolong.
Till Pu-erh vill jag också ha ett material som håller värmen längre tex så är lera eller gjutjärn fördelaktigt medan exempelvis metall eller glas inte det.
Porslin passar till teer som ka vara lite svalare men inte bli iskallt och porslin och glas passar till teer med mycket smak
l'm back
För mig är materialet inte så viktigt. Jag har bara en Tekanna och den är i lergods. Den är oglaserad och jag dricker en del smaksatt Te. Vore kanske inte så illa att använda den till bara earl grey, men det blir aldrig att jag gör det. Använder dock inte kannan mer än någon enstaka gång. Har tyvärr aldrig tänkt på att oglaserade kannor tar smak av alla teer…
Jag har funderingar på att skaffa en Tekanna i glas dock, lagom för en eller två koppar. Fast jag dricker ju en del Pu-erh nu för tiden och kanske en annan kanna är att föredra som jag läste i #1.
(Jag lär mig så mycket om Te och allt omkring här på Te iFokus 🙂)
#3 Tack för tipset. Ska ta mig en funderare på vad för kanna som passar mina vanor och teer bäst. Ljusvärmare vore nog en bra idé.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#6 Är den glaserad inuti? Jag kan inte västerländska märken så bra men är den glaserad och inte har spruckit så borde det gå att rädda den
l'm back
Det är glaserat stengods - ska tåla mikrovågsugn och diskmaskin. Köper man en ny är det 5 års garanti. Det finns en metall-tesil men insidan var något missfärgad.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#8 Testa att diska med finkornigt salt och handdiskmedel. Det brukar kunna få bort missfärgningar i glaserat gods nog varsamt
l'm back
Ok! Tack för tipset!
De le creusetkannor jag använt är supersnygga men läcker/droppar i pipen. Men är den billig kanske det ändå är värt det. Skulle inte betala fullpris för den.
Tant är ingen ålder, det är en livsstil!
Ja, de är mycket fina denna var begagnad och kostade lite mer än halva priset för en ny. Inte bra att den läcker/droppar i pipen. Däremot tyckte att det var en så bra och praktisk tesilsinsats till kannan.