Jag har också tealovers kalender, så samma Te som #1🙂
Smaken är som #1 beskriver, lite som tjära och rök.
Jag gillar det och tycker att det är passande när det är kallt ute. Dock så är det ingenting som jag skulle dricka varje dag. (Har redan en påse hemma, så jag visste redan att jag gillar det😛)
Jag tycker att det är gott som det är, eller med en klick honunung i. Det passar även bra för att marinera t ex tofu.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

Dagens Te var Rooibos med pepparkakssmak.
Det blev ett rödbrunt Te med smak av pepparkaka/glögg/julkryddor tyckte jag. Jag tyckte att smaken blev svag fast jag bryggde i 5 minuter. Eftersmaken var desto tydligare och smakade ingefära/pepparkaka en lång stund efteråt.
Jatack, ett par gånger i december.
Jag är inte speciellt förtjust i Rooibos eller smaksatta teer, så betyget blir lågt.
Betyg 3 av 10.

Dagens Te var Si Ji Chun, ett oolongte från Taiwan.
Jag bryggde teet tre gånger, allt enligt instruktion. Alla tre bryggningarna gav ett honungsfärgat Te.
Första bryggningen hade en svag honungsdoft. Smakade svagt av honung och hade bara en aningens eftersmak.
Andra bryggningen hade en tydlig blomdoft. Smakade svagt honung med en viss kärvhet och eftersmaken var kärv och en svagt blommig tesmak.
Tredje bryggningen hade maskrosdoft, en svag maskrossmak med en kärv eftersmak av Te.
Det var premiär för mej med ett oolongte. Jag är mest van vid svarta teer, så jag blev inte alltför impad nu, men gissar att man kanske vänjer sej?
Betyg 5 av 10.

Dagens Te Sencha Kyoto, ett Grönt te från Japan.
Doften vid första bryggningen var sötaktig med en aningens bittermandel och någonting mer… fisk?
Smaken var TYDLIG och smakade av sötaktig fisk och skaldjur!!! Gissa min förvåning!!! 🤪 Eftersmaken är samma och sitter i länge!
Bryggning två gav samma resultat även om eftersmaken var lite kraftigare.
Efter att förvåningen lagt sej så kan jag tycka att detta Te skulle passa till sushi eller kokt torsk!
Betyg 9 av 10.
Sencha Kyoto. Ett lättdrucket Grönt te och sedan tidigare i topp fem utav mina favoritteer! Smaken är ett lite sötare Grönt te.
Andra gröna teer låter jag gärna dra länge, men för detta Te så följer jag hellre anvisningarna. Om man låter det dra länge, så kommer det fram toner utav lakrits och det gillar jag inte.

Rooibos vanilj.
Tidigare har jag bara testat "mataffärs-rooibos" med vaniljsmak och blev därför positivt överaskad utav det här örtteet. Det smakar mer och "bättre" vanlij.
Smaken är helt enkelt Rooibos med vanilj.
Rooibos är rent generellt ingen favorit, men det här kan jag tänka mig att dricka lite då och då. Känns lite juligt.
Jag har också en, och idag fick jag Rose & Berry. Pai mu tan med svartvinbär och rosenblad. Sådär, tyckte jag några av dom tidigare smakade bättre.

Precis som Tatsu så provade jag ett kinesiskt Grönt te vid namn Fu jian mao feng idag.
Teet var ljust guldfärgat och hade en svag doft av honung när jag sniffade på det.
Första bryggningen gav en tydlig eftersmak av jordärtskockor (som jag gillar)!
Andra bryggningen gav en svag eftersmak av jordärtskockor och därtill kändes den kärv.
Tredje bryggningen gav en mycket svag eftersmak av jordärtskocka.
Jatack, det här teet kan jag tänka mej lite då och då, men då bara första bryggningen, de andra var för svaga för mej!
Betyg 8 av 10.
Samma Örtte som #14
Smaken var fruktig, lite söt och syrlig.
För sött för min smak, så jag kommer nog inte att dricka det igen, men om man gillar fruktte/fruktiga örteer, så lär man gilla detta.

Dagens Te var ett smaksatt Grönt te med namnet Julmums.
Teet var guldgult och hade en svag doft av saffran plus något annat…
Det hade en svag, svag smak av apelsin och aningens eftersmak av saffran, men jag tyckte att det mest smakade varmt vatten! Med det namnet förväntade jag mej mer!
Nejtack!
Betyg 1 av 10.
Black morning tea. Tråkigt Te som inte smakade så mycket. Men piggare blev jag allt! ;)

Dagens Te var ett Svart te som heter Assam TGFOP.
Äntligen ett "riktigt" Te, säger hon som är van vid svarta teer! 😉 Men jag SKA lära mej att uppskatta andra typer av Te också!!!
Färgen på teet var brunrött och det doftade Svart te och en ton av bär.
Smaken var Svart te med en lätt kärvhet och en lång eftersmak av kärvt Te och något bärlikt!
Jatack, det här teet skulle jag kunna dricka minst en gång i veckan.
Betyg 9 av 10.
#17 Märkligt! Tror du vi fick samma Te igår, när vi tyckte så olika? 😉
#19 Vi kanske har väldigt olika smaklökar?🤪 Jag dricker mest grönt och oolongte i normala fall och du Svart te, så du kanske är van vid "starkare" smaker.
Samma Te som #19
Det är ett Svart te som smakar "svart te", men helt klart av bättre kvalité än det du hittar i mataffären. Det smakar även bra med lite honung i.
Det här teet dricker jag gärna, de gånger då jag dricker Svart te.
Jag log när jag såg att dagens Te är mitt favoritte, Matcha midori!

Det är ett malda teblad som vispas ut i varmt vatten. Det går även bra att använda i matlagning, smoothies, bakning eller för att göra matchalatte.
Mer om Matcha https://te.ifokus.se/articles/515924238e0e7403440008e6-matcha
Det har en tydlig smak av Grönt te. Ett Grönt te som drar lite åt hö och alger utan att smaka fiskaktigt eller kännas för torrt.
Som sagt så är det här mitt favoritte, så ni förstår nog att jag gärna dricker det ofta😃

Dagens Te var samma som #21.
Detta var ett Te som jag bara läst om, så jag var himla nyfiken på hur det skulle smaka! I brist på bambuvisp och matchaskål, fick det bli vanlig visp och glasskål… man tager vad man haver!
Det var en verkligen vacker grön färg på teet under skummet. Doften var svagt fiskaktig. Smaken var testräv, med en kännbar pulverkonsistens och en svag fisksmak.
Till min besvikelse så blev det nejtack, det var ingenting för mej!
Betyg 2 av 10.
#22 Om du har kvar något så kan du testa Matcha latte på det. Det blir en annan smak än ren matcha
Matcha latte
½-1 tsk matcha
½dl 80 grader varmt vatten
1-1½dl 60 grader varm mjölk eller mjölkdryck (ev skummad).
lispa matchan med vattnet och häll sedan i den (eventuellt skummade) mjölken. Min man tyckte att ½tsk Matcha till 1½dl varm mjölk smakade bäst medan jag ville ha lite mer Matcha och lite mindre mjölk.
Det går också att baka på resterna
l'm back
Går även att göra Matcha latten kall och att ha i sötning om man vill det.

Dagens Te var Masala Chai, ett kryddat Te från Indien.
Färgen blev rödbrun och hade en tydlig doft av kanel/kryddnejlika/glögg. Smaken var medelstark och smakade mest kanel, men eftersmaken kom först som kanel/glögg och sedan kom ingefäran. Kardemumman hann inte med, den doftade starkt när jag gjorde ren tekannan!
Om jag ska dricka kryddat Te, så är nog detta som gäller.
Betyg 6 av 10.
Samma som #26
Ett kryddigt Te som ger lite julkänsla. (Kanske fyller på lite med exaktare smak vid ett senare tillfälle)
Det här dricker jag gärna när det är kallt och snöar ute.
Tänk att det kan vara så annorlunda 🙂
Grön Rooibos tex är min absoluta favorit bland Rooibos (som visserligen inte är lika gott som de flesta teer men fortfarande godare än de flesta andra örtteer som jag testat), Matcha midori tycker jag är underbart både som det är och i latte, när det gäller julmums håller jag med tatsu oni (inte favorit men god kring jul) osv osv
Jag hoppas att jag har nog med Te nästa år däremot för att göra lite olika varianter av julkalendern (tex kanske en utan Örtte och med lite lyxigare teer?) men vi får se om det finns nog med olika sorter för att det ska gå
l'm back

#30 Jag ser den här adventskalendern som en första lektion om världens teer och då är inte jag speciellt intresserad av örtteerna. Hittills har jag ju fått prova både det ena och andra, sånt är nyttigt ändå.
För en sån som jag, skulle ett provapåpaket med två veckors teer vara mycket lättsålt, det behöver ju inte bara vara i adventstider! Kanske ett paket med gröna teer och ett med svarta? Bara en idé! 😎
#31 Jag har faktiskt provsmakningskit, Visst än så länge är det bara de 6 tesorterna men fler varianter kommer att komma.
Eftersom en stor del av kostnaden är paketeringen däremot så är det mer ekonomiskt att köpa adventskalendern så länge som det finns i lager
l'm back
Jag skulle gärna betala lite mer för en kalender med bara teer nästa år 🙂
Det måste inte vara rent igenom exlusiva teer, men gärna en del sådana och resten "riktigta teer", då jag inte är så intresserad av färdiga örtter. (Gör hellre egna blandningar, när det kommer till örtter)
Men det är också intressant att se flera personer skriva om samma Te, då vi har så olika åsikter om dem👍

Samma som #34, kinesiskt grönt Jasminte.
Färgen var ljust gulbrun och blev lite djupare för varje bryggning. Doften av jasmin gick inte att ta fel på, och den blev starkare för varje bryggning, helt underbar vid tredje!
Bryggning ett smakade svagt av jordärtskocka med lite starkare eftersmak, till det en liten kärvhet.
Bryggning två smakade jordärtskocka och en eftersmak med lite jasmin i också, kärvhet.
Bryggning tre var en blommig jasminsmak och svagt av jordärtskocka, kärvhet.
Jatack! Det här teet kan jag sitta och sniffa på länge, en helt underbar doft!
Betyg 7 av 10.

Dagens Te blev Pu-erh superior, ett löst Svart te från Kina.
Första bryggningen blev ett rödbrunt Te med en doft av blommor och mineraler. Smaken var bara mineraler men fick en sötare eftersmak, inte gott!
Andra bryggningen blev mörkare färg med smak av mineral, eftersmak med umami och kärvhet.
Tredje bryggningen gav mer umami och kärvhet.
Det som gör det här teet lite intressant är eftersmaken av umami som sitter i länge.
Betyg 3 av 10.
Samma som #36
Ett svart lagrat Te, med en lite "jordig" smak.
Jag tvättar teet innan jag brygger det, då jag tycker att det blir godare så. Det smakar nästan ännu bättre vid andra och tredje bryggningen.
Det här teet dricker jag redan regelbundet!😃

Samma som #39
Teet smakade mandelmassa och föll mig inte alls i smaken.
Jag kommer inte att dricka det igen.

Dagens Te var Pai mu tan king, ett vitt Te från Kina.
Färgen var ljust guldfärgad med en doft av solvarm klöveräng.
Första och andra bryggningen hade en fyllig smak av söt, blommande klöveräng och så lite mandel på det, gott om umami och en kärvhet.
Tredje bryggningen var svagare men samma smak som de två andra bryggningarna. Lång eftersmak.
Det här teet skulle jag dricka när jag längtar efter SOMMAR, klöverängen är så tydlig!
Betyg 8 av 10.
Samma som #41.
Teet hade en blommig doft. Smaken var blommig och lite nötig. Ett väldigt lättdrucket Te, helt i min smak.
Ja tack! Det här dricker jag gärna igen!

Dagens Te i kalendern var Huo shan huang ya, ett Gult te från Kina.
Färgen var ljusgul och doften jordärtskocka.
Smaken på bryggning ett var tydlig jordärtskocka med mandel och det var en lång eftersmak.
Jag bryggde en andra gång, men det skulle man tydligen inte med detta, det fanns bara kärvhet och lite beska kvar i bladen.
Ja tack, det kan jag tänka mej att dricka lite då och då.
Betyg 8 av 10.

Dagens Te är Earl Grey, ett smaksatt Svart te.
Det blev ett mörkt rödbrunt Te med doft av Svart te och lite citrus.
Smaken var Svart te med en rätt lång eftersmak av lite citrus och en ordentlig kärvhet.
Det här har varit "my cup of tea" länge, kanske jag ändrar mej efter den här adventskalendern? Men det fortsätter nog som en favorit! 😉
Betyg 8 av 10.

Samma som #47
Ett ljust gulgrönt Te med doft av popcorn.
Första bryggningen smakade lite fisk till att börja med men sedan kom eftersmaken av popcorn och sköljde över.
Bryggning två och tre gav samma smak men svagare.
Ja tack, intressant smak som jag kan tänka mej dricka fler gånger.
Betyg 7 av 10.

Dagens Te är Mango Passion, ett smaksatt Grönt te.
Ljust guldgult med en fruktig men för söt doft.
Smakar mest passionsfrukt till att börja med, mangon kommer som eftersmak. Aningens strävhet som skvallrar om att det även är med Te i blandningen.
Lite för svagt för mitt tycke, för smakerna var goda.
Betyg 4 av 10.
Samma som #51
Kan inte säga någonting om lukten p.g.a min förkylning.
Smaken är Grönt te med mango.
Ja tack, det här kan jag dricka ibland.

Dagens Te var ett Svart te från Kina, Bai ling gong fu.
Ett rödbrunt Te som doftar Svart te och lite frukt, kanske aprikos?
Första bryggningen hade en mjuk smak av Svart te med lite aprikos, samma eftersmak med lite kärvhet.
Andra och tredje bryggningen smakade mer Svart te, men hade lite frukt kvar, dessutom lite kärvare.
Ja tack, det teet kan jag tänka mej att dricka fler gånger.
Betyg 8 av 10.

#57 en uppdatering!
Igår så provsmakade jag det blommande teet. Roligt att se hur blomman vecklar upp sej! Smaken var dock rätt ordinärt Svart te, men ett gott sådant.
Betyg en 8:a av 10. Nej, höjer till 9 för blomman!
Annars tycker jag att det varit roligt med att provsmaka en hel adventskalender, det kan jag tänka mej fler gånger. 😃
Tänkte skriva en liten sammanfattning.
Jag tyckte att det var roligt med en tekalender och kommer definitivt att köpa en i år också!
Det var roligt att testa nya teer, men även att upptäcka att mina favoritteer var "dagens lucka" ibland🙂 Det var också ett bra sätt att få lite variation, då man lätt fastnar i att dricka samma Te varje dag.
Ett önskemål är dock en med bara Te och inga örtteer om tlover har lust och möjlighet att göra en sådan🙂
#61 Härligt att höra!👍 Men du menar nog i år😉