Vilka örtteer brukar du använda som medicin?
Ok här kommer en novell tror jag. Sömn är varierat eller blandat mellan humle, lavendel, johannesört och Kamomill (sällan) men jag har även testat citronmeliss. Efter maten är det falskt Te av mjölkört, ringblomma, pepparmynta eller anis beroende på tillgång. Jag har även använt Kamomill, fänkål, kummin och röllika. Vid förkylning är det nån av anis, salvia eller timjan. Mot mensvärk och andra kvinnoproblem är det röllika eller röd klöver (blomman). Mot ångest och depressioner tar jag johannesört Mot pollenallergi tar jag Kamomill. Mot sömnproblem och efter maten tar jag något varje dag
l'm back
Förkylning en blandning av timjan och oregano, ibland med pepparmynta. Ibland bara pepparmynta.
Eftermaten basilika med lite pressad citron i.
Har testat åkerfräken några gånger, gillar det inte så mycket, men det skall vara bra för hår och naglar (kisel). (Om nu åkerfräken räknas som ört)
Många bra förslag och tips du ger tlover! 🙂 Ett riktigt piggelinte är nyponte med citron, en gnutta ingefära och lite honung. 🙂
/Désirée
Återkommer när jag har mer tid.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Ja, om ingefära räknas så är det stadigt använt hela vintern.
I så fall kanske också fänkålsfrön räknas, jättebra om man känner sig lite uppblåst eller orolig i magen.
Kanelstång och fikon är bra mot lös mage.