Annons:
Etiketterartiklartips-råd
Läst 2816 ggr
tlover
12/9/17, 8:23 PM

Julklappstips i teväg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Te är inte det enklaste att ge i julklapp, även om personen i fråga älskar te. Det är för att alla gillar så olika i teväg, det den ena älskar ogillar den andra starkt. Men det går ändå att ge te och terelaterade julklappar. Du måste bara ge det en annan dimension. Det går exempelvis att satsa på upplevelsen istället.

Upplevelsen

Exempelvis genom att ge bort blommande Te, gärna tillsammans med en glastekanna. Eller en glastekanna i sig kan vara en upplevelse. Även Te som exempelvis jasmin tai mu long zhu som är ett Jasminte format till pärlor kan vara en upplevelse, särskilt i en glastekanna men just denna passar perfekt i en skål eller liknande också.

Resan

Det går också att tänka så att man reser genom teet. kanske genom att köpa ett set för att göra matcha eller kanske en vacker gaiwan med ett gott Te till (tex jasmin tai mu long zhu passar perfekt i gaiwan).

Att samla

Det kan också vara själva samlandet i sig, samlar tex teälskaren på porslin så kan man lätt hitta något eller så startar man ett nytt samlande genom att introducera teälskaren till pu-erh som man kan lagra i flera år.

Testa nytt

Det går också att vända det där med att man inte vet vad teälskaren skulle gilla genom att köpa många små förpackningar av Te. Det går att hitta ibland, mina minsta förpackningar är på 10g tex men de flesta teer har 30g som minimängd. Med så små mängder Te så gör det inte så mycket om den som får teet inte älskar just det teet. Det blir inte mycket över att slänga .

Skulle jag lista mina top 5 tips skulle det nog vara

  1. En glastekanna med en provpåse blommande te 
  2. En provpåse jasmin tai mu long zhu med en vacker gaiwan 
  3. Ett set för att kunna göra matcha 
  4. 5 stycken eller fler provpåsar med nya teer eller örtteer 
  5. Pu-erh för att börja samla  Men personen ska antingen gilla Pu-erh eller gilla att samla på saker

Vilka är dina bästa tips?

Artikeln är en omarbetad version av det som publicerades på min hemsida, därför är namnen på teerna ganska specifika. 

l'm back

  • Redigerat 3/7/22, 3:42 PM av TatsuOni
Annons:
Stiw42
12/18/17, 11:21 PM
#1

Blommande Te är väldigt taksamt då det går att brygga i alla värmetåliga glas kannor (som en regjord kaffekanna), så även dem utan Tekanna brukar kunna brygga blommande Te (även om det är smidigast med en ordentlig Tekanna :) ).

tlover
12/13/18, 11:18 AM
#2

Passar på att putta denna innan jul för alla som inte läser förstasidan

l'm back

Rebexi
12/13/18, 7:07 PM
#3

om man bor i en stad som har tex ett tehus kan det vara kul att bjuda på det som julklapp. Jag tycker det är trevligt med julklappar som gör att man spenderar tid med varann :)

tlover
12/13/18, 7:33 PM
#4

#3 Där sa du nått som hamnade på min önskelista, pik pik

l'm back

TatsuOni
12/1/20, 9:11 PM
#5

Det här känns aktuellt igen! 😎


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: