Te iFokus

Te

Etiketttips-råd
Läst 544 ggr
Kaninsvans
2019-05-17 10:17
0

Göra eget örtte

Hur gör ni era eget Örtte för att få så mycket smak som möjligt? Har provat förut att bara torka bladen på hushållspapper i rumstemperatur men känns som att smakerna försvinner, det smakar inte mycket alls. Kan man lägga in dem i ugnen på mycket låg värme (30-40 grader) så att de torkar fortare? Eller ska man ha i några bär, om bladen kommer från en bärväxt? (t.ex vinbär, hallon, smultron…)

tlover
2019-05-17 10:32
3

Det är viktigt att du förvarar det luft och ljustätt efter torkning och förpackar det snabbt. Torka det mörkt men luftigt och max vid 40grader

l'm back

Lina Strindlund
2019-05-29 12:07
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär gjorde jag nyligen med mina björklöv jag plockat ute på landet (där mina föräldrar bor) för jag tänkte att det blir nyttigare än att plocka här i stan. :) 

Lät de torka tills de var torra men inte föll sönder, la dem i en gammal tekartong som det varit kamomillte i. :) lite luftigt tänkt jag. 

Det blir så gott och vackert grönt färgat Te. Det ska ju vara nyttigt fr något men minns inte vad…sen ska man inte dricka för mkt av et heller för det ger stark effekt hörde jag på TV. Men typ 2 löv om dagen.

Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro.