Annons:
Etiketterartiklarörtteer
Läst 696 ggr
tlover
3/12/20, 8:58 AM

Örtteer från kryddskåpet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär i smittotider så är det bäst att undvika butiker om du inte måste. Så tar ditt favorit örtte slut så är det bra om det finns alternativ. Örtteer från kryddskåpet eller andra örtteer kan då vara ett alternativ.

Det finns många kryddor som blir jättegoda örtteer.

När det gäller tiden som det dka dra så kan en tumregel vara att bladkryddor ska dra i ca 5 min och kryddor av frön, bark eller liknande ska dra i 10-15 minuter. Alla dessa i 100 grader varmt vatten

Exempel på kryddor som du kan använda som Örtte är

  • Timjan
  • Basilika
  • Dragon
  • Salvia
  • Anis
  • Fänkål
  • Rosépeppar
  • Ingefära
  • Muskotblomma
  • Rosmarin
  • Kardemumma
  • Kryddnejlika
  • Kanel
  • Kryddpeppar med flera

Det går även att använda skal av exempelvis äpple eller citrusfrukter. Själv brukar jag skala av zest från citrusfrukter då jag använder dom för att sedan torka dom till örtteer.

Det finns många goda kombinationer av örter för om du blir less på dom ensamma.

Några av mina favoriter är

- Rosmarin, rosépeppar och eventuellt ingefära eller salvia

- Anis och ingefära

- Ingefära, kanel, kardemumma, kryddnejlika, muskotblomma och/eller citruszest, svartpeppar, rosépeppar samt rosmarin.

Tipsa gärna om era favoriter

l'm back

  • Redigerat 11/19/22, 10:58 AM av TatsuOni
Annons:
Garm
3/12/20, 9:16 AM
#1

Den här tråden följer jag med nyfikenhet. Jag älskar timjan och blev nu väldigt sugen på att testa göra Örtte på det, men bara timjan känns lite trist trots min kärlek till den. Någon som har tips på smaker som passa ihop med timjan? Jag har själv lite svårt att tänka ut bra smakkombinationer. Jag har inte ens testat timjan ensamt, kanske borde göra det först?

Tant Grön
3/12/20, 9:17 AM
#2

Såg att nässlorna börjat sticka upp här. Det blir ju ett väldigt nyttigt Te av dom. Kanske finns det också annat i naturen man kunde plocka redan nu, olika örter eller annat?

Tant Grön
3/12/20, 9:19 AM
#3

Vissa kryddor som timjan och salvia är inte bra att dricka mycket av under lång tid. Timjan är annars bra mot förkylning. Vet inte hur det är med muskotblomma, men muskotnöt är ju inte heller bra att ta mycket av.

Sindri
3/12/20, 11:33 AM
#4

Timjante är suveränt vid förkylning och täppt näsa. Det är gott med lite pressad citron i. Oregano är inte så gott som Te, men hjälper mot hosta, blandat med timjan och citron smakar det bättre.

Jag sparar och torkar skal från mina egna äpplen, lägger det i ingefärsteet så tar det lite udden av det skarpa.

Har man kvar lite fikon från i julas är det väldigt gott med kanel. 

Stjärnanis har jag provat ihop med ingefära, men det kanske också skulle fungera ihop med timjan om man gillar det.

Inte precis från kryddskåpet, men råkar man ha en hibiskus som blommar så går det utmärkt att göra Te på blommorna.

Och kanske börjar det komma granskott nu, mycket C-vitaminrika.

Upp till toppen
Annons: