Te iFokus

Te

Etikettrooibos-och-honeybush-rött-te
Läst 659 ggr
Annielle
1

Grön rooibos var köpa?

Hej alla!

Jag har druckit grönt rooiboste under många år, men nu senast försvann det av märket Khoisan tea som hade ett med bra kvalite´. Har bara hittat ett av märket Tick tock annars och det är tyvärr ingen höjdare alls utan torrt och nästan smaklöst. Så om någon känner till någon fysisk butik i Stockholm där de säljer grön ekoloigisk Rooibos vore jag jätteglad att få reda på det.  Om det finns något ställe på nätet utan dyr frakt går det också bra (har inga planer på att beställa över 500 för att slippa dyr frakt)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

tlover
1

House of tea har inte dyr frakt. Det är där jag köper min gröna rooibos

l'm back

Sindri
0

Grön Rooibos var något nytt för mig. Är det samma växt som är annorlunda behandlad, eller en helt egen sort?

tlover
1

#2 samma växt som röd Rooibos men den är ooxiderad , den röda är oxiderad

l'm back

Sindri
0

Aha! Kul att lära sig mer. Det måste jag googla mer om. Finns någon generell skillnad på smak?

tlover
0

#4 jag tycker att den är friskare i smaken

l'm back

Sindri
0

Vad spännande - skall kolla på sidan du refererade till.

Annielle
0

tlover

Ok, tack så mycket ska kolla in house of tea!🙂

Annielle
0

Sindri

Jag skulle säga att grön Rooibos känns lättare, grönare mildare och mer svalkande, vissa tycker säkert att den är mesig i smaken. Till skillnad mot röd roobos som jag upplever mer värmande och mustigare i smaken.

Sindri
0

Aha! Ett sommarte och ett vinterte! 

Apropå sommarte så testade jag just ingefärste med tonic i (det skulle se ut som champagne), det var väldigt läskande och gott. Det skall jag komma ihåg i sommar.

sp0ngeb0b
0

#9 Oj vad spännande. Det måste jag testa! Älskar när man kan göra alkoholfria varianter som ändå känns lyxiga och goda. Vet du hur teet var bryggt? Varmt eller kallt? På färsk ingefära eller typ ingefärste på påse?

Sindri
0

Jag sjuder ingefära i skivor (med skal på, ca 75 gram till ca 2 liter vatten) tillsammans med torkat äppelskal (inte nödvändigt, men jag tycker äpplet gör smaken lite mjukare). Det får sjuda i 15 minuter, dra 15 minuter så silar jag av det. Vi värmer i mikron vid behov.

Nu tog vi ett par matskedar i ett champagneglas med tonic. Jättegott.

Andra bra alkoholfria varianter är bär- eller fruktsaft med lite bubbel i. Jag gjorde "campari" en annan dag på granatäppeljuice med lite citron i och en citronskiva i cocktailglas. Jag rensar många granatäpplen på en gång och fryser in, när man tinar blir det mycket saft som man kan ta tillvara på, jag har också körsbär, blåbär, vinbär och hallon i frysen och samma sak där, men det finns många spännande juicer att köpa, både färdigblandade och koncentrat.

sp0ngeb0b
0

#11 Tack så mycket för tipsen! Detta ska definitivt testas nu under våren och sommaren.

Det jag har testat förr är dels Kombucha (som ju är gjort på te), det är jättegott enligt mig. Sedan har jag även testat att blanda en skvätt äppelcidervinäger med vatten, jag gillar det eftersom man får lite vinkänsla tack vare vinägern, utan att det är alkohol i den. Tänkte testa att blanda det med bubbelvatten också, kanske med någon rolig smak.