Recension - Milky oolong
Nu hade jag tänkt berätta lite om Milky Oolong. Ett te som håller ovanligt hög kvalité för att vara från den närmaste tebutiken till mig (jag är tesnobb och köper nästan bara mitt te på nätet).
**Vad är det för Te?
**Milky Oolong är ett oolongte (det kunde ni aldrig gissa va) som har ångats över mjölk för att få sin speciella smak och är därför ovanligt nog inte veganskt. Det är ett löste med lätt rullade blad.Var köpte du det och hur mycket kostade det?
På Aftek i Umeå. Pris minns jag inte tyvärr.Utseende
De torra bladen är ljust till mörkgröna. Lätt rullade men inte i fina små kulor, dock så är det ganska kompakt för när det heta vattnet når tebladen vecklar de ut sig mycket.
De blöta bladen är mer jämngröna med vissa vinröda fläckar där oxideringen har skett. Det finns både hela blad och delar av blad samt även några kvistar.
Färgen på drycken är klar och lik jadegrön fast åt det mörkare mer gyllene hållet. Ju fler gånger du brygger det desto mer gyllene blir det i färgen.Doft
Sött, nästan som kola eller kondenseras mjölk när det gäller de torra bladen, Drycken har också inslag av kola men även mer "ren tedoft"Tillagning
Jag brukar använda 100 grader på vattnet eller just under. När det gäller tiden det får dra så mäter jag sällan tid med denna utan jag har den gärna i en glastekanna och häller upp när det är "halvöppnat" men skulle jag säga en tid gissar jag på 1-1½ minut.
Jag brukar brygga detta Te 3-4 gången i vanliga fall.Smaken
Teet smakar sött med några kolatoner. Lite blommigt och såklart smakar det även Oolong. Ju fler gången man låter teet dra så blir kolasmaken mindre intensiv och oolongsmaken mer intensiv. Drar det för länge blir det beskt.Slutresultat
Det är ett riktigt gott Te som såväl nybörjare och snobbar kan uppskatta. Tack vare den söta "grundsmaken" kan det vara ett Te att testa för de som vill lära sig dricka Te utan socker (för de som tidigare haft socker i).
l'm back
- Redigerat 2021-12-05 18:51 av TatsuOni