Hur går det till? :)
Absolut i kanna, värmer sedan i mikron. Använder en tekula i metall. Mitt favvote finns tyvärr bara i påse, men två påsar i en kanna räcker ett par dar.
Jag har fyra stycken hemma, här har vi varsin min man och jag. Den här är fin, har jag både hemma och borta.
https://www.ikea.com/se/sv/p/vardagen-tekanna-off-white-40289344/
Oftast blir det en Tesil. Men t ex oolongte kan jag ha löst i koppen/kannan.
Mest så brygger jag Te direkt i muggen, men även i kanna. T ex Pu-erh brygger jag nästan alltid i kanna.
Jag värmer vattnet i vattenkokare med temperaturinställning.
Matcha vispar jag så klart.
Påste dricker jag bara hemma hos mamma.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#5 Man har i telöven, häller på vatten och dricker 😉 T ex Oolong passar extra bra för detta, då det sjunker till botten.
#8 Tack 🙂
Jag har en till i gjutjärn, men den är som sagt nedpackad med de andra. Tanken är en dag kunna plocka fram samlingen med kannor och koppar den dag då vi köper hus. Men tills dess så nöjer jag mig med mina små kannor. De är lagom när man dricker Te själv ☺️
Mest löste blir det här, men jag har en favorit bland påsteerna som är ett kvällste som jag dricker varje kväll. Jag brygger oftast i koppen med Tesil, men kan hända att jag gör en kanna också om jag känner för att dricka många koppar. I kannan har jag en stor tekula i metall, och till koppen har jag olika varianter men den jag oftast använder är som en "korg" som man hänger över båda sidorna av koppen. Får plats mycket Te där i om det skulle behövas men är framförallt enkel att fylla och enkel att diska. Jag häller upp nytt Te på morgonen och sedan sparar jag det teet i silen på ett fat och använder samma under dagen. Jag använder den kanske 3-4 gånger per dag men jag tror den räcker längre också, men känns sådär att använda det som stått över natten så då byter jag :) Återanvända på detta sätt kan man göra om man har Te av bra kvalitet.
Här är en bildserie på Oolong löst i en kopp 😋 Ifrån de små kulorna av teblad till det färdiga teet.
Om ni vill testa att dricka Te såhär, så tänk på att välja ett Te som inte smakar dåligt efter att ha legat länge i koppen. Själv så tycker jag att Oolong, grönt, vitt och Gult te kan dra lite längre.
- Redigerat 2020-11-06 09:21 av TatsuOni
#11: Finns det någon fördel t.ex. smakmässigt att ha teet direkt i koppen? Eller varför gör du det? Blev lite nyfiken :)
#12 Ja och nej. Vissa Tesorter passar inte riktigt i en liten sil, där de inte kan veckla ut bladen ordentligt. Det kan då vara lite svårare att få ut maximalt med smak. Men någon gigantisk skillnad blir det nog ändå inte.
Jag gör det dels för att jag gillar hur det ser ut och dels för att t ex Oolong vecklar ut sig så mycket att tesilen bli överfull. Och dels för att jag inte alltid har en ren Tesil. De flesta har gått sönder, så jag ska köpa fler snart 😋
#13: Aha, då förstår jag! Jag inbillar mig faktiskt att mitt Te blivit godare sen jag började använda en större Tesil i stället för de små klämmorna. Så det blir väl lite som att lägga det löst i koppen tänker jag, fast man kan fiska upp det enkelt. :) Kanske får prova någon gång, men jag gillar inte när det är massa grejer i koppen så jag tror jag skulle föredra Tesil faktiskt! Men fint ser det ut, det håller jag med om. Speciellt om man har en sådan där cool te-blomma som vecklar ut sig!
#15: Varför glas?
#16 Om man vill se teet, för att man tycker att det är fint, så är glas bra 🙂 T ex som med blommande Te. https://te.ifokus.se/discussion/1431009/tips-pa-te
#17: Aah!