Te iFokus

Te

Etikettövrigt-terelaterat
Läst 111 ggr
flocken
0

"hur smakar det te't"

Det frågade min man när jag i söndags tog fram mitt julte. Han dricker inte Te och har aldrig gjort.
Han tyckte det lät spännande. Julte.
Då jag är värdelös på beskriva smaker o komma ihåg vilka smaker det är i så funderade jag.
Jag dricker ofta citron, viol, chokladmint. Är i mitt tycke lättare smaker.
Julte't har tyngre smaker. Mörkare smaker.
Då förstod han skillnaden.

Hur skulle ni förklara hur ert Te smakar för någon som aldrig dricker Te?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

TatsuOni
0

Jag är totalt värdelös på att beskriva smaker 😅 Men jag brukar försöka att jämföra med andra livsmedel eller så. T ex Genmaicha smakar lite popcorn. Chai-te smakar julkryddor. Pu-erh smakar lite jordigt men inte på ett äckligt sett. Ehh ja, typ så 😝

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

• Redigerat 2020-11-30 14:57 av TatsuOni
Pådrift?
1

Smak är ju notoriskt svårt, vinkännare kan ju bygga en hel karriär på det😅.
(Frågan är om all den utbyggda vokabulären hjälper eller mystifierar… Hur smakar egentligen mineral liksom🤔)

Sen även om vi lyckas sätta ord på vår upplevelse så vet vi egentligen inte hur den andra uppfattar det. Vi kan prata om samma sak, men egentligen aldrig om samma smakupplevelse. Jag t.ex. älskar lakrits men min syster hatar det. Har hon samma smakupplevelse som jag men "tolkar" den annorlunda eller har vi olika upplevelse om smaken?
Vilket föranleder frågan om din man kommer förstå din smakupplevelse även om vi hittar ord för den😅
Men, men ett försök är det kanske värt.
Jämförelse/kontrast med kända smaker är nog en bra strategi.
Olika teblandningar smakar ju förstås olika men jag tänker spontant på glögg (som ju också kan smaka olika). Lättare och mindre sött men med åtminstone vissa paralleller.

(Ledsen för den kvasifilosofiska ranten😁)

Att flyga är att misslyckas med att falla.

Tarotstollan
1

#0 Tycker han det är så äckligt, så han inte ens vill smaka själv?

Jag brukar aldrig diskutera Te med någon så jag skulle nog bara kunna beskriva det som om att det är milt, starkt eller kryddigt i smaken, sött eller behöver sötas.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

flocken
1

#3: han skulle aldrig smaka varmt vatten 😄

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

sp0ngeb0b
1

Jag brukar mest prata om att jag absolut inte vill dricka Svart te, och framförallt inte med t.ex. vaniljsmak, för att det smakar så jäkla sött! Därför vill jag endast dricka Grönt te för det är lite "lättare" och överlag mycket mindre sött. Men folk brukar tycka att jag är knäpp för många dricker ju söta svarta fruktteer med extra sötning i. Men smaken är som baken :)

Tarotstollan
2

#4. Dricker han kaffe då? Det är ju också varmt vatten.
Servera han Te i en mugg med lock och då han märker vad det är, säger du att du blandade ihop muggarna!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

flocken
2

#6: smart idé!

…………………………………..