Te iFokus

Te

Läst 302 ggr
sp0ngeb0b
2021-10-01 11:04
1

Te i termos

Är det någon av er som dricker Te ur termos? Vilken variant gillar ni?

Jag skulle vilja ha med mig Te hemifrån till jobbet, eftersom teerna de har där inte är så goda. Jag har testat en isolerad metallflaska som jag fyller med Te hemma och har med och dricker ur under arbetsdagen. Men jag tycker inte att teet smakar speciellt gott i den. Först trodde jag att det var gamla te/kaffe-avlagringar, men har diskat ur den ordentligt (med diverse medel som ättika, bikarbonat osv) och det smakar fortfarande inte så bra. Det smakar liksom mest bara beskt, andra smaker kommer inte fram på samma sätt som de gör när jag dricker samma Te ur en kopp hemma.

Jag vet inte om det är materialet eller något annat som gör det. Därför tänkte jag höra vad ni har för erfarenheter.

Niklas
2021-10-01 12:13
1

Är det inte bättre att ta med en termos med kokande vatten och lägga i tepåsen först när det är dags att dricka?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Magi-cat
2021-10-01 12:21
1

Jag brukar göra så, att jag tar med tevatten i min gamla jättebra ståltermos och lägger i teet när jag ska dricka det! Brukar funka helt godtagbart. 🍵

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sindri
2021-10-01 13:19
2

Rött te innehåller inte garvsyra så det tror jag skulle hålla sig bäst om du vill ha färdigt Te med dig. Finns med många olika smaker.

sp0ngeb0b
2021-10-01 13:56
0

#1 & #2 Jag använder (helst) löste och vill inte ta med det till jobbet, känns som att det blir för mycket klydd med silar och grejer. Tevatten finns redan på arbetsplatsen, dock av okänd Temperatur (vilket stör mig lite om jag ändå skulle ta med mitt egna te). Har funderat på att köpa egna tepåsar och ha där, men jag vill helst dricka mitt löste. Och då vill jag helst brygga det hemma. Därav min fråga :)

#3 Tack för tipset, men jag tycker inte om Rött te. Plus att jag vill ha något med Koffein i. Men då beror det kanske snarare på "lagringen" än på materialet på termosen då?

Niklas
2021-10-01 13:58
0

#4: Jag gissar att det har med lagringen att göra. Testa att hälla tet i termosen hemma och sedan dricka det efter bara en liten stund. Smakar det illa då?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

• Redigerat 2021-10-01 13:58 av Niklas
sp0ngeb0b
2021-10-01 14:00
1

#5: Det ska jag prova nästa gång jag brygger Te! Smart. Dock brukar jag inte ha det där i så länge alltid. Ibland dricker jag det inom en timme efter att jag hällt i det, men det kanske går snabbt, vad vet jag.

TatsuOni
2021-10-01 19:58
0

Hmm. Får du till doseringen och bryggtiden bra för en termos?

Det var länge sedan jag själv drack Te ur termos… Sist var väl när vi for landet runt på trav för flera år sedan. Då fick jag till det olika bra olika gånger.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Maleficum
2021-10-01 22:58
1

#4 Det finns ju tomma tepåsar man kan köpa och fylla med eget löste, på så vis kan du ju få ditt egna löste enkelt med dig till jobbet i form av påste och du slipper hålla på att bråka med silar och grejer.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Tomma tepåsar med snöre för att fylla med eget te. Mått ca 7x5 cm. Förpackning med 100 st.
sp0ngeb0b
2021-10-03 10:44
1

#7: Ja det tror jag, jag brygger teet i en Tekanna med stor Tesil precis som vanligt och häller sedan över det i termosen. Så det borde inte vara något knasigt med själva bryggningen.

sp0ngeb0b
2021-10-03 10:45
0

#8: Ja just det. Hade glömt bort att sådana finns. Det kanske får bli lösningen helt enkelt.

TatsuOni
2021-10-03 10:45
0

#9 Har du testat olika sorters Te? Tänker att vissa teer kanske smakar bättre och sämre någon timme efter bryggningen.

sp0ngeb0b
2021-10-03 10:52
1

#11: Nej jag har faktiskt inte det för jag har inte så mycket Te kvar hemma. Dags att läggs en ny beställning. Jag dricker dock i princip bara Grönt te så om inte det funkar i termos är det jäkligt synd, haha. Men det kanske är olika mellan olika sorters Grönt te också.

TatsuOni
2021-10-03 10:54
0

#12 Uppdatera oss gärna om du testar olika sorter!

Har du testat Oolong. Det är ju lite likt Grönt te, men bryggs i 100 grader. Tänker om det skulle kunna vara mindre känsligt? 🤔 Chansar hejvilt här!

• Redigerat 2021-10-03 10:55 av TatsuOni
sp0ngeb0b
2021-10-04 21:21
1

#13: Det ska jag göra! Kommer nog dröja lite innan jag får tummen ur bara, men jag återkommer. Ja, Oolong har jag testat en gång, det var gott. Tack för påminnelsen, det ska jag beställa nu nästa gång och testa.