Tekalender 2021
Ni som har köpt en tekalender kan berätta vilken kalender ni har och vart ni har köpt den.
Sedan så vill vi ha en liten recension dag för dag om vad ni tycker om teet. T ex smak, lukt och om du gillar det.
Bilder är en bonus om ni vill dela det 🙂
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

I år har jag tekalendern Premium från Bönor & Blad, en lyxig kalender men lyckas inte få in en bild, så den kommer senare.
Dagens Te heter Assam Mokalbari från Brahmaputras dalgång i Indien och är ett Svart te.
DOFT: Svart te
SMAK: Ett fylligt och maltigt Svart te med lång eftersmak
OMDÖME: Jag gillar svarta teer, detta var riktigt gott. Det skulle jag kunna tänka mej att dricka fler gånger.

#8 lite kul att dricka två olika varje dag men ångrar Pukka lite hittills. Bara örtteer än så länge men ska vara lite Grönt te i pukkan så småningom. Sonnentor har jag tyckt om dock!
Sonnentors tredje lucka. "Ingefära citron" som innehåller ingefära, lakritsrot, citrongräs, citronskal, pepparmynta, svartpeppar och hibiskus. Alltså ett liknande Örtte som dagens pukka men så mycket bättre. Denna smakade som ett ingefärste. Lite starkt ingefärasmak enligt mig men absolut god. Rolig text på framsidan om att göra bål på teet 😁
Så kul att få läsa om era kalendrar! 😋

Lucka nummer fem i Bönor & Blads tekalender innehöll Te Amo, ett Svart te med blomblad och knoppar i och smaksatt med lite vanilj och persika.
DOFT: Mycket blommig doft med lite parfymvarning
SMAK: Svart te med blommor, kanske en aningens persika
OMDÖME: Nja, det smakar Svart te med parfymessens, inte my cup of tea!

Ursäkta uppehållet, det blev fullt upp med annat! Så nu blir det dubbel avsmakning.
I sjätte luckan för Bönor & Blads tekalender hittade jag Keemun, Svart te från Anhui-provinsen i Kina.
DOFT: Söt piptobak av bästa sort
SMAK: Söt och nötaktig, och jo, lite tobak smakar det allt
OMDÖME: Ett gott svart te
I sjunde luckan låg en påse med Spirulina, vitt Te med smak av spirulina, noni och guanabana och en massa olika örtblad.
DOFT: Lite sötaktigt med en säregen doft
SMAK: Lite sött, surt och beskt, och så den säregna smaken därtill
OMDÖME: Jag vet inte vad jag ska tycka om det här teet, egendomlig smak av hela blandningen. Fullt drickbart, men gott? Nja!

Den åttonde luckan i Bönor & Blads tekalender innehöll Jasmine Mandarin, ett Grönt te smaksatt med jasminblommor från Mandarindistriktet i Kina.
DOFT: Jasminblommor
SMAK: Grönt te med jasminblommor. Lite beskt, men det beror nog på att jag råkade brygga teet någon minut för länge
OMDÖME: Jasminte är en av mina favoriter, så denna är klart godkänd. Som alltid av Jasminte, så får man en jasmindoftande andedräkt efteråt, så man får njuta av doften länge

Jag börjar med en bild på min praktfulla tekalender från Bönor & Blad, riktigt fina luckor och allt…
Dagens lucka innehöll Ekologisk Gunpowder från Kina.
DOFT: Aromatisk doft av grönt te
SMAK: Aromatisk, lite sötsyrlig smak av grönt te
OMDÖME: Ett av mina favoritteer när det gäller Grönt te, mycket gott!
#24 Verkligen fin!

I lucka tio i Bönor & Blads tekalender fanns Ekologisk Rooibos Mirabelle, en grön Rooibos, arom och solrosblomma. Aromen var mirabelleplommon och mjuk grädde.
DOFT: Mängder av fruktig doft
SMAK: Fruktig smak, varför inte mirabelleplommon? ;-)
OMDÖME: Jag har svårt för både Rooibos och tillsatta aromer, men det här teet smakade ingen Rooibos och hade en fin fruktig smak, godkänt!
#27 Gurkmeja är inte gott 😅 Jag har det i mat för att det är antiinflammatoriskt, men det får absolut inte smaka gurkmeja om maten 😆

Dagens Te i Bönor & Blads lucka var Darjeeling First Flush från Himalayas sluttningar. Teet kallas ofta för teernas champagne.
DOFT: Helt klart jordärtskocka
SMAK: Jordärtskocka
OMDÖME: Inget Te som jag är imponerad av, sen får det kallas vad du vill. Det är drickbart, men inte vidare gott. Nej tack!

Lucka tolv i Bönor & Blads tekalender innehöll Lust & Fägring, ett vitt Te med safflor, rosenblad, arom (jordgubb, grädde, citron) och ringblomma.
DOFT: Lite jordgubbe med något obekant därtill
SMAK: Mest jordgubbe och kanske en hint av citron
OMDÖME: Jag förstår inte varför man ska förstöra ett vitt Te med aromer? Nu blev det en jolmig soppa som visserligen var drickbar, men jag kallar det inte Te!

Luciadagens Te i Bönor & Blads tekalender var Ekologisk Earl Grey, Svart te och arom, smaksatt med bergamott.
DOFT: Rätt svag doft av bergamott och svart te
SMAK: En dämpad smak av Svart te och bergamott
OMDÖME: Jag gillar Earl Grey, men det här dämpade teet förlorade stort i jämförelse mot lucka 3, så nejtack!

Dagens Te i Bönor & Blads tekalender var Ekologisk Mango & Persika, ett Svart te med morot, arom och citronskal.
DOFT: Hela köket doftade persika när jag bryggde det
SMAK: Mest Svart te och en aningens mango
OMDÖME: Det var mycket mer doft än smak, jag tycker det ska vara tvärtom! Jag gillar ju inte aromteer, så det här får inget högt betyg

Men hallå? Nu är jag alldeles ensam och övergiven här, vart tog du vägen Grace2009? Men jag är envis och fortsätter ett tag till…
Dagens Te i Bönor & Blads tekalender var Ekologisk Yunnan, ett svart kinesiskt Te som växer ovanligt högt upp i bergen.
DOFT: Tobak och frukt, kanske fikon?
SMAK: Svart te med lite äppelsmak?
OMDÖME: Ett gott kinesiskt Svart te med naturlig fruktsmak, klart godkänt!
#34 Kämpa på! Jag har varit sjuk och ligger efter nu. Eller ja, jag har väl legat efter ett tag… Tror jag får lägga ner att översätta ingredienserna i Sonnentors kalender så det går fortare att posta för mig.

#35 Krya på dej! Jag misstänkte att det var nåt sånt du råkat ut för… Väntar med spänning på dina rapporter! :-)
Dag 17 och Jasmin Pearls i Bönor & Blads tekalender, ett Grönt te med naturlig jasminarom.
DOFT: Inte mycket till doft i första bryggningen. Det var mer i andra, då kunde jag känna lite jasmindoft
SMAK: Inte mycket till smak i första bryggningen. Andra bryggningen smakade blommigt Grönt te, jasmin, med en strävhet efteråt
OMDÖME: Ett gott Te men lite tunnt både till doft och smak
Kikar bara in för att säga att jag tycker att det är jättekul att läsa om era teer! Tack för att ni delar med er och krya på dig Grace! 🌹
Pukkas elfte lucka. Ett kaneligt Te som är helt okej.
Är frisk igen så ska försöka dricka ikapp i kalendrarna. Varit lite för mycket stress så kroppen sa ifrån och slog till med nödbromsen: några dagar småfeber så jag inte orkar göra någonting förutom att vila. Levt på vatten och mariekex i en vecka, haha.

ÄNTLIGEN julafton, men tekalendern tar slut!!! :-(
Dagens Te i Bönor & Blads kalender var Ekologisk Rooibos Chai. Det innehöll Rooibos, kanel, ingefära, kryddnejlika, svartpeppar och kardemumma.
DOFT: Mest nejlika
SMAK: Mest nejlika, men även ingefära och kanel
OMDÖME: Ett gott Chaite som passar idag
GOD JUL med gott Te, till oss tenördar!
#57 God jul och tack för att vi har fått följa din kalender! 😊