Te iFokus

Te

Etikettövrigt-terelaterat
Läst 251 ggr
TatsuOni
2021-11-28 08:40
0

Tekalender 2021

Ni som har köpt en tekalender kan berätta vilken kalender ni har och vart ni har köpt den.

Sedan så vill vi ha en liten recension dag för dag om vad ni tycker om teet. T ex smak, lukt och om du gillar det.

Bilder är en bonus om ni vill dela det 🙂

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Grace2009
2021-12-01 11:28
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Första luckan i Pukkas kalender. Jag tycker ju inte om lakrits och anis men jag måste säga att den smakade inte så starkt av det som jag trodde den skulle. Skulle jag köpa detta Te igen? Nej, men var okej och drack upp hela koppen.

worst
2021-12-01 11:39
1

I år har jag tekalendern Premium från Bönor & Blad, en lyxig kalender men lyckas inte få in en bild, så den kommer senare.

Dagens Te heter Assam Mokalbari från Brahmaputras dalgång i Indien och är ett Svart te.

DOFT: Svart te
SMAK: Ett fylligt och maltigt Svart te med lång eftersmak
OMDÖME: Jag gillar svarta teer, detta var riktigt gott. Det skulle jag kunna tänka mej att dricka fler gånger.

Grace2009
2021-12-01 12:38
1

Första luckan i Sonnentors kalender. "Gott humör" och innehåller björnbärsblad, äppelmynta, jordgubbsblad, ringblomma, blåklint och solrosblomblad. Luktar örtigt och lite mint. Smaken är lite fruktig och örtig. Smakar ganska mycket, inte så lätt som en del örtteer är. Den här var riktigt trevlig!

Grace2009
2021-12-02 11:55
1

Pukkas andra lucka. Hade nog föredragit en påse med endast pepparmynta. De andra örterna tillförde inget riktigt.

worst
2021-12-02 13:59
1

Dagens lucka i Bönor & Bladkalendern var ett vitt Te, Pai Mu Tan från Fujianprovinsen i Kina.

DOFT: Aromatiskt och blommigt
SMAK: Aromatiskt och blommande sött hö med bra eftersmak
OMDÖME: Ett av mina favoritteer, alltid lika gott. Det dricker jag ofta och gärna.

Grace2009
2021-12-02 17:28
1

Sonnentors andra lucka. "Advent te" som innehåller äpple, hibiskus, nypon, Ceylon-kanel, päron, kvitten, apelsinskal, nejlika och vaniljextrakt. Så gott! Jag tycker ju om hibiskus och det var riktigt mysigt med lite fruktiga julsmaker på det. Detta kan jag hiva i mig kannvis!

Grace2009
2021-12-03 10:29
1

Pukkas tredje lucka. Sämst hittills ni. Smakar som om man tagit gult currypulver och hällt varmt vatten på. Inte alls trevligt enligt mig.

• Redigerat 2021-12-03 10:29 av Grace2009
worst
2021-12-03 17:05
1

#7 Vad roligt med dina båda kalendrar!

Dagens Te i Bönor & Blads tekalender var Earl Grey Top Majestic, en lyxigare variant.

DOFT: Svart te och mycket bergamott
SMAK: Lite beskt, citrussyrligt och en bra smak av bergamott
OMDÖME: Jag gillar Earl Grey och det här var verkligen gott!

Grace2009
2021-12-03 20:09
2

#8 lite kul att dricka två olika varje dag men ångrar Pukka lite hittills. Bara örtteer än så länge men ska vara lite Grönt te i pukkan så småningom. Sonnentor har jag tyckt om dock!

Sonnentors tredje lucka. "Ingefära citron" som innehåller ingefära, lakritsrot, citrongräs, citronskal, pepparmynta, svartpeppar och hibiskus. Alltså ett liknande Örtte som dagens pukka men så mycket bättre. Denna smakade som ett ingefärste. Lite starkt ingefärasmak enligt mig men absolut god. Rolig text på framsidan om att göra bål på teet 😁

worst
2021-12-04 12:54
1

Fjärde luckan i Bönor & Blads kalender innehöll en påse med Svart te från tegården Temi Sikkim i Himalaya. Teet heter bara Sikkim.

DOFT: Fruktigt svart te
SMAK: Rund smak av Svart te med lite fikonsmak(?)
OMDÖME: Ett gott Te till frukost

Grace2009
2021-12-04 15:11
1

Pukkas fjärde lucka. Smakar som ett vanligt english breakfast, varken mer eller mindre. Bäst hittills i Pukkas kalender.

Grace2009
2021-12-04 15:14
1

Sonnentors fjärde lucka. "Lyckote" som innehåller äppelmynta, citronmeliss, pepparmynta, rödmalva, tusensköna, blåklint och ringblomma. Ett gott myntate. Som en varmare pepparmynta på nåt vis?

TatsuOni
2021-12-04 15:43
1

Så kul att få läsa om era kalendrar! 😋

worst
2021-12-05 11:09
1

Lucka nummer fem i Bönor & Blads tekalender innehöll Te Amo, ett Svart te med blomblad och knoppar i och smaksatt med lite vanilj och persika.

DOFT: Mycket blommig doft med lite parfymvarning
SMAK: Svart te med blommor, kanske en aningens persika
OMDÖME: Nja, det smakar Svart te med parfymessens, inte my cup of tea!

Grace2009
2021-12-05 20:09
1

Pukkas femte lucka. Var rätt gott. Smakade… grönt? Lite jordigt? Tror det är matchan som gör det. Helt okej.

TatsuOni
2021-12-05 20:14
0

#15 Tycker personligen inte att bra Matcha smakar jordigt. Det smakar väldigt grönt, men inte jordigt enligt mig 🤪 Matcha av lite lägre kvalitet kan däremot smaka "höigt".

Grace2009
2021-12-05 21:45
1

#16 gott möjligt. Jag har bara druckit Matcha en gång och var nåt billigt i portionspaket.

Sonnentors femte lucka var ett assam-te. Kraftigt i smaken. Tror en skvätt mjölk hade varit gott om det fanns tillgänglig.

worst
2021-12-07 16:40
1

Ursäkta uppehållet, det blev fullt upp med annat! Så nu blir det dubbel avsmakning.

I sjätte luckan för Bönor & Blads tekalender hittade jag Keemun, Svart te från Anhui-provinsen i Kina.

DOFT: Söt piptobak av bästa sort
SMAK: Söt och nötaktig, och jo, lite tobak smakar det allt
OMDÖME: Ett gott svart te

I sjunde luckan låg en påse med Spirulina, vitt Te med smak av spirulina, noni och guanabana och en massa olika örtblad.

DOFT: Lite sötaktigt med en säregen doft
SMAK: Lite sött, surt och beskt, och så den säregna smaken därtill
OMDÖME: Jag vet inte vad jag ska tycka om det här teet, egendomlig smak av hela blandningen. Fullt drickbart, men gott? Nja!

Grace2009
2021-12-08 09:39
1

Pukkas sjätte lucka. Ett ingefärste som smakar ingefära! Inte som den där currysmakande hemskheten från tidigare. Helt okej.

Grace2009
2021-12-08 09:42
1

Sonnentors sjätte lucka. "Ugnsbakad äpple-te" som innehåller äpple, tusensköna, citronskal, citron, apelsin, Cassia-kanel, apelsinskal, kryddpeppar, nejlika, lakritsrot, vaniljstång och stjärnanis. Luktade jättegott äpple och smakade äpple med lite kryddor. Ganska mild smak men trevlig!

worst
2021-12-08 13:26
1

Den åttonde luckan i Bönor & Blads tekalender innehöll Jasmine Mandarin, ett Grönt te smaksatt med jasminblommor från Mandarindistriktet i Kina.

DOFT: Jasminblommor
SMAK: Grönt te med jasminblommor. Lite beskt, men det beror nog på att jag råkade brygga teet någon minut för länge
OMDÖME: Jasminte är en av mina favoriter, så denna är klart godkänd. Som alltid av Jasminte, så får man en jasmindoftande andedräkt efteråt, så man får njuta av doften länge

Grace2009
2021-12-08 14:27
1

Pukkas sjunde lucka. Ja, vad säger man. Jag tror inte jag tycker om fänkål så mycket.

Grace2009
2021-12-08 16:39
1

Sonnentors sjunde lucka. Ett enkelt pepparmyntate. Var gott.

worst
2021-12-09 11:06
1

Jag börjar med en bild på min praktfulla tekalender från Bönor & Blad, riktigt fina luckor och allt…

Dagens lucka innehöll Ekologisk Gunpowder från Kina.

DOFT: Aromatisk doft av grönt te
SMAK: Aromatisk, lite sötsyrlig smak av grönt te
OMDÖME: Ett av mina favoritteer när det gäller Grönt te, mycket gott!

TatsuOni
2021-12-09 16:46
0

#24 Verkligen fin!

worst
2021-12-10 10:01
1

I lucka tio i Bönor & Blads tekalender fanns Ekologisk Rooibos Mirabelle, en grön Rooibos, arom och solrosblomma. Aromen var mirabelleplommon och mjuk grädde.

DOFT: Mängder av fruktig doft
SMAK: Fruktig smak, varför inte mirabelleplommon? ;-)
OMDÖME: Jag har svårt för både Rooibos och tillsatta aromer, men det här teet smakade ingen Rooibos och hade en fin fruktig smak, godkänt!

Grace2009
2021-12-10 18:19
1

Pukkas åttonde lucka. Bedrövligt. Klarar inte ens av att dricka upp denna. Jag kanske inte tycker om gurkmeja?

TatsuOni
2021-12-10 20:02
0

#27 Gurkmeja är inte gott 😅 Jag har det i mat för att det är antiinflammatoriskt, men det får absolut inte smaka gurkmeja om maten 😆

worst
2021-12-11 10:47
1

Dagens Te i Bönor & Blads lucka var Darjeeling First Flush från Himalayas sluttningar. Teet kallas ofta för teernas champagne.

DOFT: Helt klart jordärtskocka
SMAK: Jordärtskocka
OMDÖME: Inget Te som jag är imponerad av, sen får det kallas vad du vill. Det är drickbart, men inte vidare gott. Nej tack!

worst
2021-12-12 10:59
1

Lucka tolv i Bönor & Blads tekalender innehöll Lust & Fägring, ett vitt Te med safflor, rosenblad, arom (jordgubb, grädde, citron) och ringblomma.

DOFT: Lite jordgubbe med något obekant därtill
SMAK: Mest jordgubbe och kanske en hint av citron
OMDÖME: Jag förstår inte varför man ska förstöra ett vitt Te med aromer? Nu blev det en jolmig soppa som visserligen var drickbar, men jag kallar det inte Te!

worst
2021-12-13 11:09
1

Luciadagens Te i Bönor & Blads tekalender var Ekologisk Earl Grey, Svart te och arom, smaksatt med bergamott.

DOFT: Rätt svag doft av bergamott och svart te
SMAK: En dämpad smak av Svart te och bergamott
OMDÖME: Jag gillar Earl Grey, men det här dämpade teet förlorade stort i jämförelse mot lucka 3, så nejtack!

worst
2021-12-14 18:28
1

Den fjortonde luckan i Bönor & Blads tekalender var Ekologisk Oolong på grova blad.

DOFT: Lite blommigt med strävhet
SMAK: Blommigt Grönt te med lite beskt grönt gräs, lite strävt
OMDÖME: En ovanlig Oolong med så mycket beska och strävhet, dock ingenting som föll mej i smaken

worst
2021-12-15 15:49
1

Dagens Te i Bönor & Blads tekalender var Ekologisk Mango & Persika, ett Svart te med morot, arom och citronskal.

DOFT: Hela köket doftade persika när jag bryggde det
SMAK: Mest Svart te och en aningens mango
OMDÖME: Det var mycket mer doft än smak, jag tycker det ska vara tvärtom! Jag gillar ju inte aromteer, så det här får inget högt betyg

worst
2021-12-16 13:45
1

Men hallå? Nu är jag alldeles ensam och övergiven här, vart tog du vägen Grace2009? Men jag är envis och fortsätter ett tag till…

Dagens Te i Bönor & Blads tekalender var Ekologisk Yunnan, ett svart kinesiskt Te som växer ovanligt högt upp i bergen.

DOFT: Tobak och frukt, kanske fikon?
SMAK: Svart te med lite äppelsmak?
OMDÖME: Ett gott kinesiskt Svart te med naturlig fruktsmak, klart godkänt!

Grace2009
2021-12-16 14:35
1

#34 Kämpa på! Jag har varit sjuk och ligger efter nu. Eller ja, jag har väl legat efter ett tag… Tror jag får lägga ner att översätta ingredienserna i Sonnentors kalender så det går fortare att posta för mig.

worst
2021-12-17 14:00
1

#35 Krya på dej! Jag misstänkte att det var nåt sånt du råkat ut för… Väntar med spänning på dina rapporter! :-)

Dag 17 och Jasmin Pearls i Bönor & Blads tekalender, ett Grönt te med naturlig jasminarom.

DOFT: Inte mycket till doft i första bryggningen. Det var mer i andra, då kunde jag känna lite jasmindoft
SMAK: Inte mycket till smak i första bryggningen. Andra bryggningen smakade blommigt Grönt te, jasmin, med en strävhet efteråt
OMDÖME: Ett gott Te men lite tunnt både till doft och smak

Grace2009
2021-12-17 16:33
1

Sonnentors åttonde lucka. Smak av lebkuchen, alltså mjuk pepparkaka. Påminde faktiskt mycket av det. Tänkte medan det fick dra att jag skulle söta lite och se om det smakar ännu mer som kaka då men blev för lat för att gå hämta socker. Men detta var rätt gott.

Grace2009
2021-12-17 16:34
1

Pukkas nionde lucka. Smakade bärigt och eftersom det var hibiskus så är det ju svårt att misslyckas enligt mig. Mycket trevlig kopp.

Grace2009
2021-12-17 16:35
1

Sonnentors nionde luck. "Fri från levern". Kommer inte ens ihåg. Vad okej men lite meh.

Grace2009
2021-12-17 16:38
1

Pukkas tionde lucka. Bärigt igen, men med en knepig bismak. Hade varit jättegott om det inte var det där knepiga med. Verkade sjunka till botten för den sista slurken var inge trevlig.

Grace2009
2021-12-17 16:39
1

Sonnentors tionde lucka. Ett enkelt salviate. Jag visste inte hur jag skulle känna inför det och trodde det skulle va värre än det var. Smakade okej men vill knte ha mer.

TatsuOni
2021-12-17 18:23
0

Kikar bara in för att säga att jag tycker att det är jättekul att läsa om era teer! Tack för att ni delar med er och krya på dig Grace! 🌹

Grace2009
2021-12-17 19:24
1

Pukkas elfte lucka. Ett kaneligt Te som är helt okej.

Är frisk igen så ska försöka dricka ikapp i kalendrarna. Varit lite för mycket stress så kroppen sa ifrån och slog till med nödbromsen: några dagar småfeber så jag inte orkar göra någonting förutom att vila. Levt på vatten och mariekex i en vecka, haha.

Grace2009
2021-12-17 19:58
1

Sonnentors elfte lucka. Ett gurkmejate. Förväntningarna var låga. Men det var inte… äckligt? Det gick typ att dricka. Men såklart inte gott.

worst
2021-12-18 16:03
1

Lucka 18 i Bönor & Blads kalender innehöll idag Formosa Fine Oolong, ett oolongte från Taiwan.

DOFT: Rönnsav och kanske lite rågbröd
SMAK: Samma som doften
OMDÖME: En mycket udda smak och doft. Blev inte klok på om jag gillar den eller inte, så det blir ett mittemellanbetyg

worst
2021-12-19 14:56
1

Te nummer 19 i Bönor & Blads tekalender var Ekologisk Green Boost, ett Grönt te med naturlig arom, hallon, vetegräs och ringblomma.

DOFT: God hallon och menthol(?)
SMAK: Lite hallon och menthol(?)
OMDÖME: Hallon är alltid gott, men kombinationen med menthol var bara egendomlig, nej tack!

worst
2021-12-20 14:43
1

Tjugonde dagen med Bönor & Blads tekalender och jag fick smaka Nilgiri, ett Svart te från södra Indien

DOFT: Unket Svart te, russin
SMAK: Unket Svart te, frukt, kanske russin?
OMDÖME: Jag som sett fram emot ett riktigt Svart te igen, men jag blev besviken

worst
2021-12-21 12:26
1

Dagens Te i Bönor & Blads tekalender var Ekologisk Fläder & Äpple, ett Grönt te med äpple, arom, ljung och citron.

DOFT: Lite äpple och grönt te
SMAK: Grönt te med lite äppelsmak
OMDÖME: Ett Te med en tunn doft och smak, och då får det ett dåligt betyg

Grace2009
2021-12-21 23:01
2

Pukkas tolfte lucka. Igen såndär lite konstig grässmak? Det gick väl an men inte så kul.

Grace2009
2021-12-21 23:02
2

Sonnentors tolfte lucka. Ett enkelt Grönt te. Smakade väldigt grönt men nice. Tror jag brukar dricka lite mildare gröna teer annars men tyckte om denna.

Grace2009
2021-12-21 23:04
2

Pukkas trettonde lucka. Smakade kanel och lite frukt, inte så jag specifikt skulle kunna säga äpple men helt okej. Tror en av de bättre i Pukka kalendern.

worst
2021-12-22 12:53
1

Te nummer 22 i Bönor & Blads tekalender var Ceylon OPA, ett Svart te från Sri Lanka med grova blad som växer på lägre höjd.

DOFT: Svart te och en aning tobak
SMAK: Svart te
OMDÖME: En ordinär smak av Svart te, sånt som man drack innan man blev tenörd! 😊

Grace2009
2021-12-22 19:05
1

Sonnentors trettonde lucka. "Livseld"? Luktade rätt mycket lakrits så jag var lite orolig men smakade inte alls. Var mer örtig och trevlig.

Grace2009
2021-12-22 19:07
1

Pukkas fjortonde lucka. Orolig när den varnar för lakrits på baksidan. Men luktade inte mycket lakrits och smakade mer pepparmynta än lakrits. Däremot känner man ju absolut av att det är lakrits i den så inget för mig. I alla fall inte lika illa som gurkmeja, haha.

Grace2009
2021-12-22 19:08
1

Sonnentors fjortonde lucka. Citronmeliss och det var gott.

worst
2021-12-23 12:59
1

I lucka nummer 23 var det ett Svart te, Assam Golden idag.

DOFT: Svart te
SMAK: Svart te med en aningens grönsakssmak, kommer inte på vilken grönsak…
OMDÖME: Ett gott Svart te, fast grönsakssmaken överraskade lite

worst
2021-12-24 11:30
1

ÄNTLIGEN julafton, men tekalendern tar slut!!! :-(
Dagens Te i Bönor & Blads kalender var Ekologisk Rooibos Chai. Det innehöll Rooibos, kanel, ingefära, kryddnejlika, svartpeppar och kardemumma.

DOFT: Mest nejlika
SMAK: Mest nejlika, men även ingefära och kanel
OMDÖME: Ett gott Chaite som passar idag

GOD JUL med gott Te, till oss tenördar!

TatsuOni
2021-12-24 15:50
1

#57 God jul och tack för att vi har fått följa din kalender! 😊