Te iFokus

Te

Etiketter: tips-rådtesorterörtteer
Läst 99 ggr
Grace2009
2

Hur mycket te har ni hemma?

Hur mycket olika Tesorter brukar ni ha hemma samtidigt? Satsar ni på några få som ni dricker upp och sen köper något annat? Eller är det återkommande favoriter så mest det samma alltid? Ni kanske har skåpet full så ni knappt vet vad ni ska välja?

Jag har ungefär 10 sorter hemma just nu tror jag, med örtteer inräknat, och det verkar vara för mycket. Jag tappar överblicken över vad jag egentligen har så undrar hur ni andra gör.

Sindri
1

Alldeles för mycket, men jag vet vad vi har och var. Maken dricker bara grönt och jag bara Rooibos och vi växlar mellan ett par-tre olika favoriter var, så bara det blir 5-6 sorter.
Sedan blir det ju lite tepåsar från här och där som "kan vara bra att ha". Vi har också några sorter från makens besök i Kina för sisådär 20 år sedan……😊
Örtteer räknar jag inte in, de ligger i sina vanliga kryddburkar.

[pamm]
1

Jag brukar ha hur mycket som helst.. Sista månaderna har jag dock gått över till att dricka enbart Grönt te, så nu har jag enbart 3 sorter.. Vilket aldrig har hänt innan. Känner mig vilsen haha.

Garm
2

Jag har flertalet teer i skåpet. Har ingen aning om hur många, men det är fler än 10. Jag har några riktigt fina Pu-erh, både i kakform och löst, några helt vanliga påsteer och ett gäng goda teer i lösvikt av varierande kvalitet och smak.
Jag dricker ca 3-4 teer varje dag och de andra mer sällan, men ändå ofta nog för att ha dem kvar i skåpet.

Älskar Te!

Niklas
1

Det varierar. Ibland har vi 5 till 10 sorter och ibland har det varit fler. Det är lätt att bli bekväm när man har hittat en favorit. 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

TatsuOni
0

Just nu ca 15. Dricker av alla och då måste jag köpa till några favoriter som är slut. Brukar även testa ett par nya sorter varje gång jag beställer Te 😛

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

sp0ngeb0b
1

För många, då jag bara dricker av några få. Men har några sorter som jag inte riktigt gillar, som blivit liggande tyvärr. Och så har jag några sorter som jag gillar men som jag inte dricker så ofta. Jag dricker Te som koffeinkälla så då väljer jag ju främst Te med Koffein i. I mitt fall Grönt te då det är nästan det enda jag tycker är gott. Jag brukar försöka ha 2-3 sorter som jag växlar mellan, men jag är en periodare så dricker samma Te varje dag i perioder. Har även något "lyxte" som var snordyrt (jämfört med mina vanliga då) som jag unnar mig ibland, samt något koffeinfritt/med mindre Koffein som jag sällan väljer just av den anledningen (bara om jag dricker på kvällarna, vilket jag sällan gör).

Tarotstollan
1

Har ingen aning, det är så fullt i skafferiet att både påsar och kartonger ofta ramlar ut när jag öppnar dörren. Har 2 plastlådor fulla och massor som står löst, allt i plastpåsar för att de skall hålla sig fräscha.
Måste nog ta och röja lite i förrådet antar jag!🙄

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Niklas
1

#6: Kan du inte ge bort sorterna du inte gillar ifall du har någon bekant som tycker om dem? Då slipper du fundera över dem. 🙂

Grace2009
2

Oj, vad mycket Te de flesta verkar ha hemma. Jag försöker klura ut vad som är rimligt, och hur jag ska förvara det på ett bra sätt så att jag ser det och faktiskt dricker upp det. Men att ha 10 olika sorter hemma verkar ju inte vara något konstigt här 😂

worst
1

Jag har köpt på mej en hel del, just nu… 17 sorter. Detta för att jag har teprovning med vänner och att jag köper det jag blir nyfiken på. Försöker lära mej dricka mer Grönt te, men har provat lite av varje.
Jag dricker mest en 5-6 sorter för mej själv, de andra förvarar jag mest mellan provningarna, har så svårt att slänga!

sp0ngeb0b
1

#8: Jodå, absolut. Teer jag köper som jag inte gillar brukar jag ge bort till en familjemedlem som också gillar Te. Det är nog den enda jag känner som gillar Te, alla andra jag känner är stenhårda kaffedrickare. Så hon är den enda jag kan ge till. Kruxet är att några sorter har jag fått från familjemedlemmar, och då kommer de troligtvis upptäcka om jag ger bort dem till tidigare nämnda person. Så det vågar jag inte… Sedan finns där vissa sorter jag fått som jag absolut kan dricka, men som inte är lika goda som mina andra. Och de hamnar ju lätt i skymundan, och hamnar nästan i samma kategori som de jag inte gillar. Får väl bara ta och dricka dem ändå helt enkelt :)

Niklas
1

#11: 👍🏻

Tror du inte dina te-givande släktingar skulle förstå om du gav bort sorter du inte gillar? Det skulle jag tycka bara var bra. 🙂