Kombucha från flaska.
Jag startade upp en Kombucha från flaska (naturell och raw) för 3 veckor sedan, hittade ett recept där det stod att man skulle vänta 3-4 veckor tills det bildats en några millimeter tjock scooby/ytkultur. Nu är den bara 0,5 mm kanske, inte alls stor.
- Ska jag göra nytt Te och slänga i den redan nu eller bör jag vänta längre? (luktar inte vinäger/kombucha än)
- Hur länge kan man vänta innan jag kan börja fermentera första satsen jag kan dricka?
#0: Hej! Funderade på att göra samma innan jag hittade en SCOBY så läste lite om det. Om man börjar utan "svampen" (SCOBYn) så ska man kunna göra som du gjort med bara Kombucha men vänta då ett par veckor till.
Nu kan du då ta din "svamp" och ca 2dl (+1l te) för att brygga en ny sats. Om jag fattade saken rätt så ska du kunna dricka resten, men att det inte smakar lika gott som det kommer göra sen.
Att det inte luktar vinäger i vanliga fall är inget problem, det beror på hur varmt det stått osv, sen lite variation, det är ju en levande kultur så det blir lite olika. Just när den gjorts på detta sätt är jag dock lite osäker. Vad jag läst så brukar sånna satser bli sura, men jag tror inte att det behöver vara ett problem.
Att flyga är att misslyckas med att falla.
Jag smakade på den idag och det hade jäst till något vin-liknande så den lyckades inte, får nog försöka köpa en färdig sats och komma igång med. Har också fått för mig när jag läst i lite trådar att den ska bli väldigt sur/vinägrig. Dessutom har färgen på teet nästan varit densamma, tidigare brukar det ljusna, eller så är det min inbillning när jag fermenterat Kombucha tidigare.
Har haft en Kombucha i drygt 20 år, men den misslyckades för första gången för ungefär ett år sedan. Jag fick den av en och så har jag bara kört på, minns inte hur det var i början mer än att det alltid tagit 7 dagar och fick fin tillväxt på ytkulturen/scobyn.
Blev lite förvirrad då jag som sagt aldrig gjort från grunden. Det finns några diy men de flesta är dåliga med att nämna ungefär hur lång tid, vad som kan gå fel, vad man ska förvänta sig m.m.
Vet inte hur många veckor extra man vågar lägga till heller.
Jag har fermenterat Kombucha tills den smakar vinäger vid ett par tillfällen medvetet, har då använt den i smaksatta shots som alternativ till alkohol eller för att göra tofu. Hittade något recept också på sötsur sås också, tror den hette "fermentet sweat sour sauce" eller något sånt.
Tack för tipsen, känner mig lite tryggare, får se om jag köper en färdig sats med scooby eller testar på att göra från början igen.
Jaja, då har du ju mycket mer erfarenhet än jag i frågan😅
Åh, synd på en så fin kultur, efter tjugo år, måste kännas ledsamt.
Hmm, hur är det med pastöriseringen av Kombucha i de man kan köpa i handeln? Skulle det kunna vara en anledning?
En annan sak du kunde testa är utspädningen. Kanske en mindre sats Te så att Kombucha andelen är högre?
Även om kombuchan inte blev bra går det fortfarande att använda svampen tro? 🤔
Annars är det väl bara till att hitta någon vän som har en över…
Lycka till oavsett 😊
#3: Ja verkligen, vi blev sjuk av covid och jag fick en extrem trötthet som höll i sig drygt ett halvår så kombuchan blev stående. Vilket är helt sjukt, för jag har gått upp tidigare med 41 graders feber vid ett tillfälle bara för att göra ordning en ny sats, så inget har tidigare hindrat mig förrän just nu.
Blev väldigt ledsen och grät faktiskt en skvätt. För jag har smakat på andra Kombucha och tycker inte att de har samma smak som den jag gjort trots de använt samma Te.
Står det att den innehåller kultur eller levande kultur ska den vara levande, humm ska ha levande, även captain Kombucha, men sistnämnda kan ha modifierat sin kultur, dvs tagit bort vissa saker och lagt till andra saker för att gynna eller kanske få fram någon smak eller något annat.
Jo, det skulle gå, köra samma mängd av Te och Kombucha. Vill inte lägga för mycket pengar, för de är lite dyra att köpa, 3 flaskor kostar som att köpa en levande kultur ny. :) Fast det vore roligare att göra själv.
Tror nog fel tagits över, blev alkohol. Vet ju inte vad det är för kultur i den då tyvärr. Kanske skulle testa under sommaren när det är varmare.
Usch ja Covid, har haft nån slags långtidssymptom som fortfarande inte gått över riktigt, just orkeslösheten är värst. Förstår dig. Så tråkigt.
Det är ju det, det är ju inte gratis precis. Kunde ju öka chanserna i alla fall.
Men det finns ingen i bekantskapskretsen som har en över då?
Hmm, nu vet jag inte men skulle tro att det är jästen som har brett ut sig på bekostnad av bakterierna. Bildandet av alkohol är ju också en fermateringsprocess. Förutom själva alkoholen om man inte vill förtära det så bör själva drycken vara drickbar. Alkoholen dödar ju också farliga bakterier.
I Kombucha så bildas ju också lite, lite alkohol men det blir inte så mycket pga att jästen inte får ensamt utrymme. Frågan är vad som skulle hända om man försökte med en sån svamp…🤔
#5: Jag vet inte, finns något som heter hard kombucha, tror jag råkade av misstag göra en sådan. :P Tror nog inte svampen skulle leva vidare tyvärr.
Jo den är nog drickbar, smakade inte fel för övrigt, men åkte ner i slasken.